Fa uns dies, els socis d’un programa europeu Erasmus+ ens reunirem a Itàlia per a celebrar l’última reunió de “Good Job!”. Aquest programa té com a objectiu fomentar la transformació i el canvi mitjançant la formació d’educadors i treballadors juvenils, així com la creació d’entorns laborals inclusius. Amb aquest objetiu, s’està desenvolupant una metodologia innovadora i recursos destinats a enfortir les habilitats per a la vida i les competències d’ocupabilitat de joves adults amb discapacitats i dificultats d’aprenentatge, donant suport al mateix temps a la seva transició cap a espais laborals adaptats.
Durant la reunió, discutirem els avenços de la prova pilot relacionada amb els resultats 2, 3 i 4 del programa. Deixant de banda els detalls sobre la metodologia, aquesta informació es reflectirà pròximament a la web del projecte, on es podran consultar gratuïtament tots els resultats. No obstant, ens centrem en un aspecte especialment rellevant que el projecte posa en relleu: la transició dels joves amb discapacitat des de l’escola cap a l’ocupació.
En finalitzar l’educació obligatòria, molts d’aquests joves s’enfronten a la falta de programes de formació contínua adaptats a les seves necessitats, la qual cosa pot generar una sensació d’estancament i d’exclusió social. L’escassetat d’oportunitats de formació i ocupació inclusiva limita la seva autonomia i participació activa en la societat.
A Espanya, les persones amb discapacitat poden treballar tant en empreses ordinàries com en empreses específicament orientades a la inclusió. Entre aquestes es troben empreses ordinàries amb programes d’inclusió, Centres Especials d’Ocupació (CEE) i cooperatives o organitzacions d’economia social. No obstant això, la percepció d’escassetat d’ocupació inclusiva no significa que no existeixin oportunitats, sinó que l’oferta real de llocs adaptats a les seves necessitats és limitada vers de la demanda. Això es deu a la falta de conscienciació empresarial, escassos programes d’acompanyament, adaptacions insuficients, la bretxa entre formació i ocupació i la saturació dels Centres Especials d’Ocupació.
Good Job! ens recorda que la inclusió laboral no depèn únicament de l’existència de llocs de treball, sinó també de la formació, l’acompanyament i la creació d’entorns adaptats i receptius. Si bé encara persisteixen barreres i reptes, iniciatives com aquesta mostren que és possible preparar als joves amb discapacitat per a integrar-se plenament a la societat i al món laboral.
La col·laboració entre educadors, empreses i organitzacions és clau per a construir oportunitats reals d’ocupació inclusiva. Projectes com Good Job! generen recursos i metodologies innovadores i obren la porta a un futur més just, on cada persona pugui desenvolupar el seu talent i participar activament a la vida laboral i social.